Pagini

3 iulie 2011

Se apropie sfarsitul Erei 3D-ului?


Dupa momentul de entuziasm general de dupa "Avatar", filmul 3D nu prea mai impresioneaza marele public, obligat sa plateasca un bilet mai scump pentru filme de o calitate indoielnica? Cine e de vina? Evident, lacomia marilor studiouri.

Marea era 3D a inceput la sfarsitul anului 2009, odata cu mega-succesul planetar al Avatarului lui James Cameron. Pana la Cameron, cinema-ul a incercat de-a lungul istoriei de mai multe ori sa promoveze spectacolul trdimensional, realizat cu diverse tehnologii. Fara rezultat. De data aceasta, Hollywood-ul a pus mana, pentru prima oara in ultimul deceniu (perioada in care numarul biletelor la cinema au scazut serios), pe o gasca cu oua de aur, numai buna de jumulit.

Desi realizat pentru 3D, "Kung Fu Panda 2" a atras mai mult public in salile pentru filme 2D

Un an mai tarziu insa, in 2011, productiile traditionale au recuperat terenul pierdut iar filme precum Kung Fu Panda 2 sau Green Lantern au mers chiar mai bine in salile 2D decat in cele 3D. De asemenea, alte blockbustere realizate numai in 2D, cum ar fi Fast and Furious 5, se dovedesc mult mai rentabile. Dintr-o data, regula de aur conform careia „3D-ul aduce cele mai mari incasari” a fost incalcata, cu conseciintele de rigoare, iar cativa „profeti” s-au grabit sa anunte sfarsitul epocii de aur tridimensionale.
Cine e de vina pentru asemenea scadere? Hollywood-ul, spune suparat insusi seful studiourilor Dreamworks, Jeffrey Katzenberg, unul dintre promotorii 3D-ului. „Ti se rupe inima cand vezi cum este compromisa singura mare oportunitate oferita lumii filmului in ultimii zece ani”, spune Katzenberg, intr-un interviu acordat publicatiei Hollywood Reporter.

Pretul calitatii

Jeffrey Katzenberg
Fara a da nume, Katzenberg crede ca multe studiouri au profitat de noul boom 3D pentru a arunca pe piata filme slabe, dezamagind astfel un public silit sa plateasca un bilet de cinema mult mai scump.
Filmarile in 3D sunt foarte complicate si costisitoare, materialele prea scumpe, turnajul este mult mai lent si atrage depasiri substantiale de buget. „Daca vrei sa il faci bine, te costa 30 de milioane in plus”, spunea Michael Bay, care a turnat aproape 70% din Transformers 3 in 3D. „Unele studiouri ar vrea sa dea doar 10-12 milioane. Dar 30 este pretul corect pentru calitate!”.
Din acest motiv, unii sefi de studio au apelat la solutia mult mai ieftina a conversiei 2D-3D. Practic, filmul este turnat in mod traditional, dupa care, in post-productie, este trasnformat fortat in 3D prin citeva procedee speciale.

Bad 3D

Rezltatul, in termeni de calitate, nu este pe masura si a dat apa la moara adversarilor noilor tehnologii. Publicul se plange ca filmele astfel realizate au un aspect de „cartoane decupate” si ca actorii par imprimati in cadru in loc sa faca parte integranta din el. La acesta se adauga vesnica problema a 3D-ului, luminozitatea redusa a filmului.
Anul trecut, un film ca Inclestarea Titanilor, realizat prin conversie, a atras un val de critici. Anul acesta, aceleasi reprosuri au fost facute ultimului Piratii din Caraibe si chiar lui Thor.
Ne-am dezamagit publicul de prea multe ori si, din acest motiv, publicul nu mai are incredere in noi”, constata amar Jeffrey Katzenberg. „Exista azi o adevarata neincredere in produsele noastre, in vreme ce, cu numai un an in urma, primul grup de filme 3D care ofereau divertisment de calitate erau intampinate cu incantare si entuziasm veritabil”.

Un viitor reajustat

Cu toate acestea, Katzenberg nu e pesimist. „Nu este vorba despre sfarsitul 3D-ului dar vor fi probleme cata vreme nu vom oferi produse care sa depaseasca asteptarile publicului”.
O asemenea stare de fapt a dat de gandit serios sefilor marilor studiouri. Multi dintre ei au an untat deja ca, in viitorul apropiat, vor reduce drastic numarul productiilor 3D. In principiu, acest lucru este o veste buna, cu conditia sa se renunte la tehnicile ieftine de proasta calitate si concentrarea pe productii de valoare.
Pe de alta parte, reducerea productiilor 3D este o veste proasta pentru proprietarii de cinematografe, siliti in ultimii ani sa face investitii masive in echipamente adaptate noilor tehnologii.