Pagini

20 iunie 2011

Vesti bune despre "Neuromantul"


Desi nu s-au strans inca toti banii, lucrul la "Neuromancer", mult-asteptata adaptare a capodoperei lui William Gibson, continua, productia avansand cu pasi siguri spre o premiera asteptata pentru anul viitor.
Aceste vesti bune vin tocmai de la regizorul Vicenzo Natali ("Splice", "Cubul") care, intr-un podcast pentru Slashfilm, nu a uitat sa se laude ca insusi Gibson a declarat scenariul scris de el drept "una dintre cele mai bune adaptari pe care le-a citit".

Cum va fi filmul? Prudent, Natali pretinde ca "Neuromantul" nu tinde sa fie un blockbuster in sensul hollywood-ian al cuvantului ci mai mult o abordare artistica a cartii.
"Cred ca motivul pentru care William Gibson ne sustine este ca stie ca nu voi adapta filmul la moda zilei", spune Natali. "Va fi un film mult mai mare decat tot ce am facut pana acum si as vrea sa cred ca va avea parte de incasari rezonabile, dar nu ma gandesc la el nici ca la un blockbuster, nici ca la un film SF".

BIBLIA CYBER-PUNK
"Neuromancer" este romanul care a starnit intreaga nebunie a genului cyberpunk si prima carte care a reusit sa castige, in 1984, "Sfanta Treime" a premiilor science-fiction: Hugo, Nebula si Phillip K. Dick Award. Este o carte care a reusit sa atraga foarte multa atentie si in afara ghetto-ului SF, ajungand pe lista Time a celor mai bune 100 de romane de limba engleza din ultima suta de ani. A popularizat termeni precum "ciberspatiu" sau "ICE" si este posibil (asa crede scriitorul Jack Womack) sa fi influentat inclusiv felul in care s-a dezvoltat internetul.
Drumul cartii spre film a fost greu. Intai, "Neuromantul" a fost obiectul unei adaptari sub forma de roman grafic (neterminat) in 1989, apoi sub forma de joc video. Despre film s-a vorbit mai greu, in ciuda popularitatii crescande a lui William Gibson, a trecerii in noua lume digitala si a influentei uriase pe care aceasta carte a avut-o asupra lumii entertainment-ului (e de ajuns sa pomenim de "Matrix").
Una dintre cele mai interesante incercari de adaptare pare sa fi fost cea din 2000, rodul unei colaborari intre Gibson si superdotatul Chris Cunningham, autor al unor clipuri celebre (Aphex Twin, Bjork - "All is full of love"). Desi nu se stie efectiv la ce au lucrat cei doi, declaratiile lui Gibson dau de inteles ca un "Neuromantul" realizat de Cunniongham ar fi fost cel putin o capodopera.
Au urmat alte proiecte de adaptare, care au cazut unul dupa altul, pana cand, in 2010, regizorul Vicenzo Natali a fost ales la carma productiei.

CE NU S-A SPUS IN "MATRIX"
Vicenzo Natali
Cum poti aduce "Neuromantul" pe marile ecrane dupa ce seria "Matrix" pare sa fi epuizat tot ce se poate spune in materie de cyber-punk?
"Matrix" nu e un impediment, sustine Natali. "Daca «Splice» vorbeste despre evolutia corpurilor noastre, «Neuromantul» se refera la evolutia mintilor noastre, la felul in care vom fuziona in viitor cu masinile inteligente. E un lucru, cred eu, inevitabil, iar «Matrix» nici macar nu a atins subiectul. E un film care mi-a placut dar care se bazeaza mai mult pe o realitate de comics; eu trebuie sa abordez «Neuromantul» ca pe un film realist".
"Cartea e aproape un prototip al unui intreg gen. Chiar si acum, dupa ce a fost jefuita in atatea filme si alte opere de fictiune, ea ramane unica in mintea mea", spune regizorul.
In opinia lui Natali, acel ceva "unic", propriu romanului lui Gibson, ar putea fi transpus pe ecrane numai daca se evita o adaptare conventionala, de gen "super-hackeri dau o spargere la sediul unei mari corporatii". "Ce e important nu e ceea ce se petrece in poveste ci felul in care aceasta este spusa, precum si textura lumii pe care trebuie sa o recreem pe ecran".

TEXTURA VIITORULUI
Aceasta lume, daca e sa fii fidel lui Gibson, nu poate scapa de eventualele asemanari cu "Blade Runner". La vremea cand filmul lui Ridley Scott aparea la cinema (1982), Gibson scrisese cam trei sferturi din roman. Ceea ce a vazut pe ecran, l-a facut sa fuga din cinematograf, la numai 20 de minute de la inceputul filmului. "Parca imi citisera imaginile din cap", spunea autorul, mai tarziu. "M-am temut ca romanul meu e terminat, ca toata lumea va crede ca am furat texturile mele vizuale din acel film uluitor".
"Blade Runner" de Ridley Scott - referinta absoluta in materie de cyber-punk vizual

Gibson a rescris portiuni din carte si, cativa ani mai tarziu, luand masa cu Ridley Scott, a descoperit ca amandoi se inspirasera vizual din acelasi loc: celebrele benzi desenate franceze publicate de revista Metal Hurlant.
De aceea, filmul ar fi putut semana mult cu lumea cyber-punk ce apare in clipul "Freek" al lui George Michael pe vremea cand regizorul Joseph Khan ("Torque"), autor al clipului, fusese desemnat sa se ocupe de "Neuromantul".



Oricum ar fi, Natali spera ca un buget de 60 de milioane, mic dupa canoanele Hollywood-ului, l-ar ajuta sa tina "Neuromantul" de implicarea unui mare studio, care sa isi impuna punctul de vedere mult mai comercial. "Daca iese asa cum vrem noi", spune regizorul, "filmul trebuie sa fie altceva decat ce se asteapta de la o productie SF. Trebuie sa fie ceva cu totul nou".