Pagini

29 octombrie 2011

Invazia de zombi, noua nebunie mondiala

Dupa ce vampirii s-au bucurat de mare notorietate in ultimii ani gratie succesului unor francize precum „Amurg” sau „Jurnalele vampirilor”, locul lor in topul celor mai celebri monstri este luat in ultima vreme de un alt personaj legendar care tinde sa devina vedeta culturii populare.


In ultima vreme, zombii au luat cu asalt intreaga planeta: pot fi vazuti la manifestatiile de gen „Ocupati Wall Street”, la paradele de Halloween, in carti, filme si seriale TV. Un tsunami de morti vii, de dimensiuni planetare, este cea mai „hot” tendinta a momentului, la patru decenii de cand capodopera Night of the Living Dead a lui George Romero punea bazele unui intreg gen.
Nu e un secret ca mortii vin sunt personaje foarte populare in fiecare an, pe 31 octombrie, de Halloween. Anul acesta insa, apetitul pentru zombi a atins un nivel fara precedent.

Noua senzatie din morminte

Zombii sunt incredibili de populari in ultima vreme, spune dr. Marcus Leaning de la Universitatea Winchester, citat de BBC. Cresterea acestei popularitati este fenomenala: nu numai ca apar in filme, la TV sau in productiile de fani de pe YouTube dar, de asemenea, a crescut numarul de carti dedicate lor iar pe Amazon se vand foarte bine ghidurile de supravietuire unei invazii de zombi. Se gasesc pana si pitici de gradina zombi!.
Parte din aceasta popularitate poate fi pusa, spune Dalton Ross de la Entertainment Weekly, pe seama succesului fara precedent al serialului The Walking Dead.

Acest serial, adaptat dupa o banda desenata, este povestea post-apocaliptica a unui grup de oameni care supravietuiesc unui atac planetar al mortilor vii. Lansat pe 31 octombrie anul trecut, el a avut un impact urias si neasteptat asupra topurilor TV iar al primul episod din al doilea sezon, difuzat pe 16 octombrie, a fost vizionat de 7 milioane de americani, fara a pune la socoteala pe cei care l-au descarcat de pe net.
Cand ai asemenea audienta si cand atatia oameni vorbesc despre serial era inevitabil ca zombii sa patrunda in cultura populara, spune Ross.

Triumful mortilor

Daca in urma cu doua-trei decenii mortii vii erau „gustati” doar de o nisa, in ce priveste cultura populara, zombii sunt astazi mai cool decat pe vremea Thriller-ului lui Michael Jackson.
In ce priveste filmele, fara a avea impactul lui Avatar, filmele cu zombi au fost mai prezente ca niciodata in ultimii ani: patru productii din seria Resident Evil cu un al cincilea in pregatire, Legenda vie dupa romanul lui Matheson, remake-ul de la Day of the Dead, cele doua filme sub titlul 28 Days Later, Zombieland, Shaun of the Dead, etc, la care s-ar putea adauga si al patrulea Piratii din Caraibe unde apar, printre altele, si zombie. Iar anul viitor vom avea parte de doua blockbustere pe aceasta tema, World War Z si adaptarea romanului Pride and Prejudice with Zombies.
La TV, succesul lui The Walking Dead este incontestabil, serialul britanic Dead Set a fost nominalizat la BAFTA; in lumea jocurilor video exista numeroase titluri foarte populare (Resident Evil, de exemplu) care au generat profituri imense. Foarte bine se vand si comicsurile ca The Walking Dead (care a stat la baza serialului) dar si Marvel Zombies, o versiune alternativa a universului Marvel in care supereroii sunt morti vii.
In ce priveste cartile, ultimii ani au vazut aparand in topurile de best-sellere titluri precum Pride and Prejudice with Zombies, in care universul lui Jane Austen este combinat cu cel din filmele lui Romero.

Zombii coboara in strada

Dincolo de prezenta lor in universurile fictionale, legiunile mortilor au inceput sa coboare in strada. In ultimii ani, multe capitale occidentale au vazut cu stupoare defilari de personaje palide, pline de sange, cu ochi sticlosil, care au umplut strazile in manifestatii bizare. „Zombie Walk”, maifestari de tip flash-mob, a devenit si el o moda, tinerii degizati pretandu-se la acest joc fie din distractie fie pentru a protesta.



In acelasi timp, sucomband pe altarul noii nebunii, Centrul American pentru Dezastre (CDC) a publicat pe internet un pseudo-ghid in BD (il gasiti aici) despre ce trebuie sa faci in caz ca ideile lui George Romero devin realitate peste noapte.
Ideea a fost sa ne folosim de aceasta popularitate, de acest trend zombi pentru a populariza mesajele noastre, a explicat purtatorul de cuvant CDC.
Altii in schimb - comentatori media, sociologi, etc. – suspecteaza ca noua moda horror are intelesuri mult mai adanci.

De la sclavul alb la proletar

Pentru a vedea ce ar putea sa insemne un zombie, trebuie mers la intelesul initial, la haitianul „vodun” sau „voodoo” cult ai carui preoti/vrajitori par a detine o reteta pentru transformarea unui om normal intr-un sclav fara minte.

In "White Zombie", Bela Lugosi nu mai este Dracula ci un creator de sclavi
Cuvantul „zombi” a intrat in vocabularul anglo-saxon in 1929, odata cu publicarea unei relatari senzationale despre religiile din Haiti, cartea „The Magic Island” de W.B. Seabrook. Imaginea publicului despre zombi avea sa fie fixata pentru cateva decenii de filmul din 1932 al lui Victor Halperin, White Zombie: un cadavru reanimat prin magie pentru a servi ca sclav unui vrajitor.
Noaptea mortilor vii (1968)
Schimbarea avea sa se produca in 1968 odata cu Noaptea mortilor vii a lui George Romero care prezinta zombii intr-un mod mult mai potrivit pentru interpretari si comentarii sociale: multimi de oameni normali care s-au transformat peste noapte in armate de morti-vii, decerebrati si infometati de carne umana.
Dintr-un personaj unidimensional de horror, zombii se transforma intr-o metafora a omului ratacit in lumea moderna.
In mai mare masura decat orice monstru, zombii sunt  cu adevarat apocaliptici, ei intruchipeaza sfarsitul lumii noastre, asa cum o stim, este de parere Kim Paffrenrouth, profesor la Universitatea Baylor.
Tocmai in acest caracter „proletar” al multimii de morti-vii, prin comparatie cu aristrocraticul vampir sau animalicul varcolac, sta intelesul actualei manii zombi in care multi comentatori vad un evident reflex al actualei crize.

Criza naste morti vii

Fascinatia actuala pentru supereroi si monstri imi aduce aminte de anii 30, spune Lauric Guillaud, specialist francez in literatura fantastica. Fiecare epoca este, evident, diferita insa anii 30 au fost o perioada carcterizata de instabilitate politica si economica ce a vazut nasterea totalitarismului. Zombi-ul personifica temerile noastre si avem nevoie de el pentru a alunga aceasta frica din mintile noastre.
Trecem prin cele mai grele timpuri economic vorbind pe care si le poate aminti tanara generatie. Poate ca zombii vorbesc mai bine despre austeritate decat orice alt monstru, este de parere dr. Marcus Leaning de la Universitatea Winchester in vreme ce Nick Pearce, director al unui think-tank mai de stanga pentru Institutul de Cercetari pentru Politici Publice vede in noua moda o reflectare a ideii ca nu mai exista viziunea unui viitor, al unui progres personal, ca esti prins intr-un prezent ce se repeta continu.

Nu e de mirare, prin urmare, ca, pe linga masca anarhistului Guy Fawkes, zombiul a deveni o emblema pentru grupurile contestatare actuale fiind adoptat de unele miscari anarhiste sau in lupta politica din SUA, asa cum o dovedeste si jocul video „Tea Party Zombie Must Die” ce poate fi jucat online, gratuit, aici.
Un alt inteles este descifrat de antropologi care cred ca „zombie walk”-ul ar fi mai aproape de spiritul vechilor carnavaluri, de functia initiala a acestuia (de exorcizare a temerilor) „o practica ce se inscrie intr-o resurgenta a mortii si care se traduce prin dorinta de crea legaturi efemere dar comunitare”.

Zombi-economia

Nu poti sa inchei discutia despre mortii vii fara sa pomenesti ce inseamna in bani aceasta invazie de zombi. Conform estimarilor publicatiei 24/7 Wall St. zombi-economia produce frumoasa suma de 5 miliarde de dolari.
Este o suma imensa care, spun specialistii, este realizata prin vanzarea de bilete de film, de DVD-uri, de jocuri video, benzi desenate, carti si tot merchendising-ul (tricouri, costume, masti, etc.) consumat la Halloween, zombie walks, conventii, etc. Aceeasi specialisti, care deplang faptul ca marile companii ezita sa dea publicitatii toti banii pe care ii fac pe seama noii mode, sunt de parere ca suma deja impresionanta va fi mult mai mare la sfarsitul anului viitor.

Iata si sumele aproximative ale „zombi-economiei”:

  • Filme – 2,5 miliarde de dolari
  • Jocuri video – 2,5 miliarde de dolari
  • Comicsuri, reviste si TV – 50 de milioane de dolari
  • Costume de Halloween – 500 de milioane de dolari (in ultimii 4 ani)
  • Carti si romane – 100 de milioane de dolari
  • Conventii, alte evenimente si „walks” – 10 milioane de dolari
  • Merchendising – 50 de milioane de dolari
  • Lumea digitala – 10 milioane de dolari
  • Muzica – 10 milioane de dolari
  • Arta plastica – 10 milioane de dolari